سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آخرین قضیه فرما

بسمه تعالی

 زندگی  با ریاضیات

زندگی صحنه یکتای هنرمندی ماست

   هرکسی نغمه خود خواند واز صحنه رود

   صحنه پیوسته بجاست

          خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد

" تفکر ساع? افضل من عباد? سبعین سن? "

یک ساعت اندیشیدن برترازهفتاد سال عبادت است.

. افرادبرجسته باطرزتفکرشان شناخته می شوند,

ورفتارانسانها نتیجه کیفیت فکر آنهاست, محیط آموزش وپرورش خوب بیش ازهرچیزبرانگیزاننده فکریادگیرنده هادرباره چندوچون یاچگونگی وچرایی پدیده هاست.پیشرفت انسان درزمینه ی علمی,ادبی,هنری,اخلاقی ومعنوی همه نتیج? تفکر

اندیشمندان بوده است.

آخرین قضیه فرما

پی یر فرما – حقوقدان فرانسوی قرن هفدهم میلادی (1601 - 1665) ظاهراَ آموزش خاصی در ریاضیات ندیده بود وتا پایان 30 سالگی علاقه ای به مطالعه ی ریاضی از خود بروز نداده بود. از نظر او ریاضیات فقط یک سرگرمی بود که اوقات فراغتش را پر می کرد.اغلب زندگی فرما را آرام و با ثبات توصیف کرده اند ومعتقدند که کار اداری این حقوقدان در واقع سرمایه ی مطالعات ریاضی اش بوده است واو خستگی ازدرگیری های روز مره ی کاری را با دنیای انتزاعی ریاضی جبران می کرده است . فرما لذت حاصل از ومطا لعات نصیب او شود , ترجیع می داد . ولی مکاتبات فراوان فرما با ریاضیدانان معاصرش بی علاقه گی او به انتشار تحقیقاتش را تا اندازه ای جبران کرده است .

بخش اعظم اطلاعات مختصری که درباره ی مطالعه های وی در ریاضی داریم , از نامه هایش به دوستانی که با هم تبادل فکری داشته است , به دست آمده است.

از آنجایی که وظایف کاری هر روز بیش وقت او را می گرفت ,فرما ناچار می شد نتیجه ی مطالعات خود را در حاشیه ی هر کتابی که اتفا قاً مورد استفاده اش بود , بنویسد .گرچه فرما در پی ریزی هندسه تحلیلی , مبانی حساب دیفرانسیل وانتگرال وقواعد مفهومی نظریه احتمال و ... سهم داشته است , اما بی تردید  عشق واقعی فرما در ریاضیات نظریه ی اعداد در حاشیه ی نسخه ای که وی از کتاب حساب دیوفانت ترجمه ی " کلودباشه " داشته است ,دیده شده اند.درحدود سال 1637 میلادی ,فرما درحاشیه ی کتاب حساب دیوفانت                                                                                       در مقابل مساله ی تجزیه ی اعداد اول مربع به مجموع دو مربع نوشت : " از طرف دیگر غیرممکن است که بتوان هر عدد مکعب را به دو مکعب , توان چهارمی را به صورت مجموع دو توان چهارم وبه طور کلی هر توان دیگر اعداد به جز اعداد دوم را به دو عدد با همان نما تجزیه کرد. من اثباتی واقعا ًحیرت انگیز وساده برای این مطلب یافتم , اما در این حاشیه نمی گنجد " فرما با این عبارت درواقع بیان می کند که هیچ سه تایی فیثاغورسی برای فواتراز مربعات ممکن نیست , یعنی هیچ سه تایی از اعداد وجود ندارد , به طوری که مجموع دوتا از آن هابرابر با سومی شود وهر سه عدد طبیعی درجه ی سوم ,چهارم ,پنجم ویا هر توان دیگر کامل باشند.

وبه زبان ریاضی , فرما بیان می کند که اگر n >2 آنگاه معادله ی دیوفانتی :

X n +Y n =Zn   به جز جوابهای بدیهی یعنی جواب هایی که در آنها حداقل یکی از متغیرها صفر باشد , جوابی در اعداد ندارد . این مطلب به آخرین قضیه ی فرما معروف شد.